Daca scadem contributia la bugetul Uniunii, cererea agregata interna ar corespunde unui deficit de 1% din PIB in 2007 Oficiali ai MFP au anuntat o posibila tinta de deficit bugetar de 2% in 2007. Daca avem in vedere ca anul ce vine este, foarte probabil, cel al aderarii la Uniunea Europeana tinta mentionata capata semnificatie sporita.
Pentru 2006, tinta de deficit bugetar, dupa a doua rectificare, este de 2,5%, care ar indica o politica bugetara activista in raport de perioada precedenta, cand deficitul a fost de 0,9% din PIB. Prin urmare, fata de tinta din acest an, cea din anul aderarii arata un deficit programat inferior, ceea ce este curios din mai multe motive. Intre acestea din urma se numara obligatia de a contribui la bugetul Uniunii (cca 1% din PIB) si cofinantarea, fie ea probabil la un nivel scazut (din cauza capacitatii de absorbtie inca limitate) a unor fonduri europene. Ce vreau sa spun este ca, alte conditii neschimbate in structura cheltuielilior guvernamentale, deficitul pentru anul aderarii ar trebui sa fie superior celui din acest an cu cca 1,2-1,5% din PIB, sa ajunga la aproape 4%. Cum poate fi interpretata intentia MFP de a stabili o tinta de deficit de 2% in 2007?
O explicatie ar fi ca oficiali ai Ministerului Finantelor Publice isi dau seama ca deficitul bugetar din acest an are sanse reduse de a fi concretizat daca se respecta angajamentul de a se finanta numai proiecte investitionale serioase. In plus, executia bugetara pe primele sapte luni arata un surplus bugetar de 1,12% din PIB datorita unor incasari bugetare sporite induse de dinamica consumului si cresterea fiscalizarii (prin extinderea aplicarii cotei de 16% si taxe noi). Ca sa se realizeze un deficit de 2,5% pana la finele anului ar insemna ca, cheltuielile nete ale bugetului (cheltuieli minus venituri) sa fie de 3,7% din PIB. Aceasta pare foarte greu de efectuat, c