Incontestabil, in cursa pentru bunastare suntem in coada Europei. Altii au luat-o inainte, noi am ramas in urma.
Sociologii incearca sa numere motivele: limite culturale sau tehnologice, prejudecati sociale, politici economice neadecvate. Plus decalajele. Astazi, in Europa si in lume, nu mai spera nimeni ca astfel de limite mai pot fi depasite fara strategii globale. Ar fi o grava eroare sa gandim ca Romania ar putea sa faca fata valului globalizarii, ce vine implacabil peste noi, prelungind stagiul in afara Uniunii Europene. Mai ales ca nu avem vreo alternativa optima.
E drept ca "schemele europene" au nenumarate constante si prea putine variabile. Multi intelectuali, cu deosebire, reproseaza ca modelele despre care discutam acum intens, pe toate lungimile de unda, sunt excesiv de "tehnice". Multe sunt orientate unidirectional catre problematici economice. De aici critica des auzita ca oamenii nu traiesc doar in cadrul lor material. Numai ca fara rezolvarea problemelor economice, multe dintre ele spinoase, nu ne vom putea bucura pe deplin de celelalte valori.
Romania va avea o sansa de prosperitate numai daca va adera pe deplin la "schemele" impuse de Uniunea Europeana. Acceptand un exces de ordine. Fapt normal intr-o lume in miscare. Pentru ca unde-i miscare e nevoie si de ordine. Pana si in vazduh. Avioanele nu zboara alandala, ci li se traseaza culoare dupa reguli stricte. Continuu vor culoare de zbor. Trenurile au si ele culoare de circulatie: liniile ferate. Automobilele nu alearga la intamplare, peste camp, ci pe retele de drumuri, de la cele obisnuite pana la autostrazi moderne. Iar pe astfel de drumuri circulatia nu se desfasoara la voia intamplarii, ci este amanuntit reglementata. Nici detaliile cele mai mici nu sunt scapate din vedere. Pentru ca acolo unde nu-i ordine se ajunge la haos.
Noi, ca sa ajungem din urma tarile care i