Capacitatea companiilor romanesti de a atrage bani europeni si de a-i utiliza cu succes este considerabila. Cu toate acestea, statul nu reuseste sa promoveze o politica de informare coerenta, astfel incat fondurile UE sa fie folosite in scopul pentru care au fost acordate Romania va adera la Uniunea Europeana cel mai probabil la 1 ianuarie 2007. Multa lume asteapta cu nerabdare acest moment, dar foarte putini inteleg pe deplin ce inseamna procesul de integrare in comunitatea europeana. Pentru multi romani, momentul aderarii reprezinta mai degraba un reper simbolic si o promisiune vaga, decat o etapa pragmatica din evolutia societatii romanesti. Putini sunt cei care cunosc indeajuns insemnatatea practica a integrarii europene si avantajele acestui proces, atat sociale, cat si individuale.
De la 1 ianuarie 2007, Romania, ca tara membra a UE, va beneficia de un ajutor financiar considerabil din partea institutiilor europene. Fondurile comunitare sunt destinate imbunatatirii mediului economic si social din Romania, dar utilizarea cu succes a banilor europeni depinde in mod fundamental de capacitatea noastra de a-i cheltui cat mai folositor cu putinta. Ultimele cercetari sociologice au scos in evidenta un fenomen ingrijorator: un sfert din companiile romanesti nu au accesat pana in prezent fonduri europene si nici nu isi propun sa faca acest lucru in viitor.
Care este cauza acestui comportament? Capacitatea redusa de absorbtie a mediului de afaceri romanesc sau lipsa de informare? Inclin sa cred ca a doua varianta este preponderenta. Guvernul a fost, pana in prezent, inexplicabil de "timid" in ceea ce priveste informarea companiilor romanesti in legatura cu posibilitatile de finantare din fonduri europene. Firmele autohtone nu stiu, cu 5 luni inainte de aderarea la UE, cum sa acceseze fondurile europene.
Capacitatea companiilor romanesti de a atrage