Peste 100 milioane de dolari. Aceasta a fost suma cu care CFR SA, compania responsabila cu gestionarea infrastructurii feroviare, a fost pagubita, numai la Constanta, de fostul director Mihai Necolaiciuc.
In perioada 2002-2003, CFR SA a vandut aproape 700.000 de tone de locomotive, vagoane si sine de cale ferata, incasand cu 100 de milioane de dolari mai putin decat valorau acestea la preturile de pe piata europeana.
Beneficiarul "afacerii" puse la cale de Mihai Necolaiciuc si directorul economic al companiei, Viorica Olaeru, a fost omul de afaceri constantean Constantin Chicheanu.
BRM, interfata tranzactiilor
Interfata acestei afaceri este Bursa Romana de Marfuri, care a intermediat incheierea contractelor. La reorganizarea companiei de cai ferate din 1999, prin Ordonanta 12, se impusese ca toate tranzactiile si achizitiile CFR SA sa se faca numai prin intermediul Societatii de Management Financiar.
Dupa castigarea alegerilor de catre PDSR, Guvernul Nastase a impus regula achizitiilor publice, prin tranzactionarea la BRM. Teoretic, tranzactia la bursa ofera mai multa transparenta si eficienta, pentru ca preturile sunt stabilite prin licitatie.
Lucrurile au stat insa cu totul altfel, din moment ce, in cadrul unei licitatii la BRM, pretul stabilit a reprezentat doar de 25% din cel practicat pe piata europeana si de 20% din pretul la care in 2002 achizitionau fier vechi de pe piata romaneasca investitorii turci.
Un contract si o valiza de acte aditionale
O mare parte din vanzarile de fier vechi de la CFR s-a derulat catre firma SC Consal Trade SRL, cu sediul in Constanta, pe Bulevardul Aurel Vlaicu nr. 52, al carui patron este Constantin Chicheanu.
Afacerile de vanzare a fierului vechi au fost derulate in "suveica", prin incheierea unui contract si a unei puzderii de