Dupa treisprezece ani, timp in care nu am mai vizitat acest oras, Moscova isi pastreaza foarte bine aerul imperial, impunator, insa mai adauga permanent o multime de noi fatete. Moscova moderna, asa cum a fost ea construita de Stalin, are citeva trasaturi esentiale. Moscova s-a vrut intotdeauna o capitala de Imperiu, adica un oras care sa insufle putere, respect si ordine. Orasul a inceput sa-si recapete aceste trasaturi dupa perioada de mahmureala a anilor ’90, in care totul parea mai degraba cazut intr-o faza de descompunere.
Daca la inceputul anilor ’90 toata simbolistica sovietica si istoria perioadei comuniste pareau intrate in dizgratie, astazi, dimpotriva, exista o revenire, dar dintr-o perspectiva mai sofisticata. Vechile simboluri sint pastrate, alaturi de ele facindu-si loc insemnele noii Rusii, amestecate printre nenumaratele reclame care intruchipeaza prin excelenta puterea de facto. Moscova de astazi e o stranie combinatie intre Stalin si un capital financiar imens. Moscova este un fel de Stalin privatizat dupa propriile sale reguli. Orasul se impune, intr-adevar, prin proportii, spatii imense, cladiri mari, sosele foarte largi, parcuri intinse, cartiere noi si multe.
- Moda iahturilor
Ceea ce s-a adaugat nou la aceste lucruri deja existente sint, fireste, preturile. Cum ar putea fi altfel? Un Stalin capitalist lucreaza cu acelasi sentiment specific: bezpridel (lipsa de limita). Capitalistul Stalin s-a plictisit, nu mai vrea sa mearga sa se distreze pe cele mai scumpe insule sau sa-si cumpere nu stiu ce masina de lux. Acum, la Moscova, se poarta altceva. in aceasta vara se poarta iahturile. Da, ati citit bine. Anul acesta toate firmele din lume si-au adus iahturile la vinzare. Fireste, Moscova nu are iesire la mare, ocean si nu are nici macar o balta mai mare in zona, dar are un riu mic care se cheama tot Moscova. Ei bine, noii i