Dupa deliberari lungi, juriul a luat o hotarire neasteptata. La ceremonia de ieri-seara, premiul cel mare a fost acordat peliculei marocane „Heaven’s Doors”. Realizatorii filmului, Swel si Imad Noury, aflati la Festivalul de Film de la Sarajevo, care are loc in aceasta perioada, nu si-au putut ridica personal trofeul si au fost reprezentati la Sf.-Gheorghe de mama lor.
Numele peliculei „Heaven’s Doors“, care a obtinut, in acelasi timp, si Premiul pentru imagine, nu era printre cele vehiculate la bursa zvonurilor, asa ca, pentru majoritatea participantilor la festival, decizia juriului a venit ca o surpriza.
Filmul vorbeste, de-a lungul a mai bine de doua ore, despre destinele unor tineri care fac parte dintr-un Maroc ambiguu si periferic al infractionalitatii, despre indatoririle de familie si dificultatile supravietuirii.
Doua premii pentru conditia femeii
„Legaturi bolnavicioase“, de Tudor Giurgiu, singurul film romanesc care a participat la competitia oficiala de lungmetraj, a obtinut o mentiune pentru cuplul format din Maria Popistasu si Ioana Barbu.
Cele doua actrite sint, in acest film, protagonistele primei povesti de dragoste dintre doua femei filmate vreodata in regia unui roman.
Macar pentru acest motiv, filmul si realizatorul merita un „Chapeau“! Premiul pentru regie a rasplatit productia iraniana „Offside“ (foto), semnata de Jafar Panahi: un film despre conditia femeii in tara ayatollahilor, cum, e drept, s-au mai facut citeva.
Ceea ce este original si captivant la „Offside“ este scenariul, care plaseaza intreaga actiune in jurul unui stadion, personajele principale fiind suportere ale echipei nationale a Iranului si avind de infruntat prejudecatile unei lumi care crede ca preocuparile si pasiunile trebuie neaparat sa fie impartite in „masculine“ si „feminine“.
De