Foamea de consum a romanilor s-a transmis imediat in cresterea optimismului companiilor de retail Increderea managerilor in climatul economic actual se afla la un maxim istoric, dupa cum releva sondajele de opinie efectuate printre manageri de catre Institutul National de Statistica (INS).
Optimismul managerilor este cel mai pronuntat in zona comertului cu amanuntul (retail) si industrie, urmat de servicii si constructii. Practic, in cei patru ani de cand INS face sondaje lunare printre managerii din economie, companiile din retail au raportat 43 de cresteri consecutive ale increderii in situatia economica din acest domeniu, la fel ca si managerii din industrie.
Increderea managerilor din retail este justificata de cresterile importante ale incasarilor acestora din ultimii ani. In doar trei ani (2003-2005), cifra de afaceri din segementul de retail a crescut in termeni reali cu aproape 40%, iar in primele sase luni ale acestui an cresterea este de inca 25%. Businessul in crestere al comerciantilor reflecta de fapt cresterea cererii de consum din economie, ceea ce da si increderea managerilor din retail in climatul economic.
In urmatorii 4 ani, companiile franceze de retail, cele mai dinamice de pe piata romaneasca, vor investi peste 1 miliard de euro in extindere locala, mizand pe foamea de consum din Romania. Lanturi de magazine precum Carrefour, Cora, Bricostore si altele isi extind prezenta teritoriala pentru a fi mai aproape de cerere.
In spatele consumului se afla cresterile salariale din ultimii ani, dar si accesul tot mai usor la credite. Salariul mediu pe economie a crescut doar anul trecut cu 38% in euro, iar anul acesta a mai adaugat inca 19% in euro. Pe langa salariile mai mari, explozia creditului de consum a alimentat cererea de pe piata. Doar anul trecut, soldul creditelor de consum s-a dublat, oferind acces mai facil c