Cora Flavian
Marta sau etiologia inconturnabilului esec
(proiect de telenovela sud-est europeana)
Prefata de Daniel Cristea-Enache, Colectia „Ego. Proza“,
Editura Polirom, Iasi, 2006, 224 p.
Cora Flavian debuteaza editorial la o virsta respectabila, aproape de saizeci de ani – de vreme ce a absolvit UNATC-ul in urma cu trei decenii si jumatate. La ora la care de cele mai multe ori scriitorii fac bilanturi, incetinesc ritmul, isi revad vechile volume si le reediteaza, autoarea noastra viseaza poate sa dea lovitura cu romanul vietii sale, Marta sau etiologia inconturnabilului esec (proiect de telenovela sud-est europeana). Ghicim in necunoscuta, discreta prozatoare un spirit tinar (in ciuda virstei pe care si-o ascunde cu cochetarie de moda veche), gata sa intre intr-o noua aventura.
Dar intr-o aventura printre altele. Fiindca literatura nu pare sa fie pentru Cora Flavian mai mult decit un episod amuzant, proiectat ca o compensatie pentru nenumaratele, „inconturnabilele“ nereusite ale unei biografii obisnuite.
Pina acum Marta a avut parte de comentarii cvasi-elogioase. Cei care au scris despre carte s-au intrecut in a-i inventaria calitatile literare: autenticitatea, ironia, simplitatea jucata, caracterul teatral/cinematografic al naratiunii, alura exceptionala a personajului central, figurile memorabile angrenate in naratiune, atmosfera expresiv conturata, semnificatiile „adinci“ ale intimplarilor povestite si asa mai departe. Un roman remarcabil, o confesiune impresionanta, o poveste care te tine cu sufletul la gura! Pe culmile entuziasmului, cineva vedea chiar asemanari intre cartea Corei Flavian si – nici mai mult, nici mai putin – proza Gabrielei Adamesteanu! Altcineva o banuia pe autoare de spirit ludic. Peste tot superlative. Nicaieri o cit de firava obiectie. Sa fie Marta un roman de exceptie?! Sa fie