Sa fie capitalismul american in declin? Sau sa fie numai infrastructura cea care se clatina sub propria-i greutate? Marea atractie a Americii acum o suta de ani era ca oricine putea veni si porni o afacere, un restaurant, o ferma din care sa traiasca bine si cinstit. Chinezii erau faimosi pentru restaurante, coreenii pentru curatatoriile lor chimice, suedezii si germanii pentru fermele lor si asa mai departe. Astazi, imigrantii vin si muncesc pentru altii. Cei din America Latina lucreaza mai mult in ferme si in hoteluri, iar cei din Europa in marile corporatii. Lumea s-a schimbat si, odata cu ea, s-a schimbat si modul in care facem afaceri.
Pe vremuri, relatia cu clientii era cea mai mare mindrie a unui patron. In timp a devenit o arta, a fost studiata ca un domeniu independent, predata, dezvoltata si cultivata in angajati. Cum sint atit de multe produse pe piata, iar multe dintre ele arata la fel, relatia cu clientii este cea care mentine loialitatea pentru un magazin sau un brand sau care o poate pierde. Sint inca multe companii pe piata care se mindresc cu relatia lor cu clientii, si in timpuri ca cele de acum, de mare declin a acestui domeniu, a avea o buna relatie cu clientii ramine extrem de important.
Iata, de exemplu, sint companii de carti de credit pe piata care au inceput sa isi faca publicitate cu faptul ca ofera relatii "live", prin telefon, cu clientii, cu mai putin de un minut de asteptare. Si asta poate sa sune ciudat, dar numai daca nu ai trecut prin ani lungi de asteptare cu sisteme robotizate care nu te duceau niciodata la o persoana reala cu care sa poti discuta, iar problema ta raminea intotdeauna nerezolvata. Clientii sint atit de dezgustati de acest sistem incit au inceput sa caute companii la care pot avea acces la o persoana reala pentru problemele pe care le au de rezolvat prin telefon.
O alta tendinta in