Sub acest titlu generic, Muzeul National de Arta al Romaniei invita publicul la o emotionanta calatorie intr-un univers ce trimite la relatia specifica a artistului cu natura. Expozitia, aflata sub semnul Anului Francofoniei, propune o incursiune intr-un secol de pictura romaneasca -1850 -1955 - , prilej de a arunca o binevenita privire asupra evolutiei picturii romanesti moderne "in interferentele acesteia cu tendintele si curentele europene, care au marcat racordarea sa la marea cultura europeana", potrivit organizatorilor evenimentului.
"Parcursul", se arata in prefata albumului editat de muzeu - un volum bilingv (romana/franceza) de inalta tinuta - "evidentiaza atat continuitatea viziunii traditionale, conservatorismul socant al unor formule cat si momentele de ruptura care au condus la revolutionarea limbajului plastic". Cele 134 de lucrari din patrimoniul primului muzeu al tarii, gazduite in Sala Tronului, au ca tema gradini, peisaje, interioare, naturi statice cu accesorii vegetale, dezvaluind "o sensibilitate artistica specifica, acel lirism considerat atribut definitoriu al picturii romanesti". Gradina identificata cu feminitatea si sexualitatea, cu spiritualitatea si supranaturalul.
Toate aceste opere, semnate de nume de prima marime ale plasticii romanesti, dar si de nume pe nedrept uitate, "sunt expresia pasiunii pe care artistii o manifesta fata de gradina, fata de natura", precizeaza autoarele textelor albumului - Denia Mateescu si Ruxandra Dreptu. "Vazuta pe rand ca univers exotic sau rustic, ca alegorie si simbol al feminitatii, ca spatiu de relaxare si petrecere a timpului liber sau, dimpotriva, ca loc in care se desfasoara munci de sezon, gradina - in toate aceste ipostaze - este o metafora ce introduce privitorul in intimitatea relatiei artistilor cu natura surprinsa in toata complexitatea si diversitatea ei".
Amintim numai cate