De la zero si pana la sute de milioane de euro, bugetele alocate resurselor umane de catre companii acopera o plaja valorica extrem de extinsa. Cheltuiesc prea mult sau prea putin organizatiile cu angajatii lor? Se poate vorbi de o valoare absoluta a bugetului de resurse umane, care, odata atinsa, te transforma intr-un angajator dezirabil?
"Este foarte greu de definit un buget de resurse umane in cadrul companiilor. Sunt putine companii in Romania care sa aiba bugetul trecut in cifra de afaceri. Cu atat mai mult cu cat valoarea acestui buget depinde foarte mult de planurile dintr-un anumit moment al companiei", spune Ruxandra Stoian, director PricewaterhouseCoopers.
Iar realizarea unui benchmarking in domeniu este cu atat mai greu de facut cu cat modul de raportare a unor cheltuieli difera de la o companie la alta. "In general, putem vorbi de un buget pentru activitati de resurse umane care variaza intre 2% si 4% din cifra de afaceri a unei companii", adauga Ruxandra Stoian.
Se pare insa ca exista situatii in care bugetele de resurse umane declarate de companii ajung la sume greu de imaginat. "Ma intreb ce reactie ar provoca o informatie potrivit careia bugetul anual de resurse umane al unei mari institutii financiare depaseste cu mult 100 de milioane de euro, din care bugetul de training este in jur de 5 milioane de euro, fara sa se ofere detalii despre din ce se compune acest buget", spune Madalina Popescu, director general al Pluri Consultants Romania, care precizeaza ca bugetul alocat resurselor umane depaseste arareori 10% din cifra de afaceri a unei companii.
Daca la inceputul anilor '90, in cazul fericit in care exista, notiunea de "buget de resurse umane" definea costul cu salariile intr-o companie, in prezent, asistam la o rafinare a instrumentelor cu care companiile opereaza cu angajatii. Organizatiile au trecut la metode de planific