Actualul Guvern nu poate sa isi indeplineasca obiectivele de politica bugetara. Ce strategie de guvernare poate sa aiba un Executiv, atunci cand ministrii sai isi schimba pozitia de pe o zi pe alta? Din pacate, balbele si amatorismul guvernantilor afecteaza negativ evolutia economiei nationale. La finele anului trecut, premierul Tariceanu si ministrul Vladescu au venit in fata Parlamentului pentru a sustine proiectul de buget pentru 2006. De la tribuna Legislativului, cei doi s-au straduit sa ne convinga de necesitatea unui deficit bugetar de 0,5% din PIB pentru anul 2006, astfel incat bugetul de stat sa devina un instrument important de sustinere a procesului de dezinflatie, dar sa asigure si nevoia de investitii publice in economia romaneasca. In numai cateva luni, Guvernul Tariceanu s-a razgandit. In primele sase luni ale anului 2006 guvernantii au rectificat de doua ori bugetul statului si au majorat de cinci ori deficitul bugetar - de la 0,5% la 2,5% din PIB. Dezinflatia si stabilitatea macro-economica nu reprezinta prioritati pe agenda guvernamentala.
Saptamana trecuta, ministrul Vladescu ne anunta ca Executivul condus de premierul Tariceanu intentioneaza sa opereze doua noi rectificari bugetare, in lunile august si, respectiv, octombrie. Totodata, ministrul Finantelor ne asigura ca in nici un caz deficitul bugetar nu va depasi limita de 2,5%, stabilita la ultima rectificare. Pentru 2006, deficitul bugetar era batut in cuie. Numai ca, la finele saptamanii, Ministerul Finantelor a anuntat ca noua rectificare bugetara va aduce cu sine o noua majorare a deficitului bugetar, cu mai mult de 200 milioane de euro. Cat a tinut minunea? In jur de 3 zile.
Cum motiveaza guvernantii aceasta noua majorare a deficitului bugetar? Nevoia de investitii. De fiecare data cand a majorat deficitul bugetar, motivul invocat de Ministerul Finantelor a fost necesitatea