Sculptorul Kali Jozsef ex0perimentează toate metamorfozele posibile ale lutului. Materie primă folosită din cele mai vechi timpuri, lutul se pretează la prelucrări artistice dintre cele mai originale. Kali Jozsef expune lucrări statuare în lut la Sala "Unirea", până pe data de 8 sept mbrie.
Concept şi sentiment
Arta lui Kali se vrea una a exteriorizării sentimentelor umane celor mai intime, cu trecere de la patetism la reflecţie, de la ironie fină şi umor la sarcasm. Expoziţia de la Sala "Unirea" este lipsită de elementul artistic abstract. Toate compoziţiile lui Kali au un caracter antropomorf, şi sunt exemple de viaţă profund umană.
Cele mai multe lucrări expuse sunt statuete în ronde-bosse, cu un modelaj foarte expresiv, care vor să accentueze poziţii ale corpului, atitudini şi expresii faciale. Sunt unele statui care exprimă idealuri, simboluri sau idei inspirate din mitologie, ca " Faţa Libertăţii", " Răpirea Europei", " Sclavul Libertăţii", " sau " Omul Stâlp", cea din urmă apropiată ca formă de un totem. Alte sculpturi fac apel la condiţia umană, iar prin asta sunt un izvor existenţialist: " La Bătrâneţe", " Călugăriţa cu Mască" sau " Meşterul". Unele compoziţii sunt dedicate unor personalităţi, ca "Edvin Marton", o statuie dedicată unui violonist cunoscut.
Dacă unele lucrări traduc satira ca "De la Opincă la Joben", sau "Stăpânirea", altele au o nuanţă tragi-comică: "Moartea Citeşte Ziarul" ori " Omul Turmentat".
O oarecare nuanţă mistică găsim în poziţia şi expresia sculpturii "Yoghinul", ca şi în compoziţia-aplice "Sfântul Gheorghe".
Expoziţia lui Kali Jozsef ilustrează condiţia umană printr-un material uşor de modelat şi aflat la îndemână: lutul. Însă forma pe care acest lut o îmbracă este o imagine a distanţei enorme dintre cotidian şi artă. S-ar putea ca " Moartea Citeşte Ziarul" să fie o aluzie la volumul de poezi