aCe este Politica Comună a Transporturilor?
Politica Comună a Transporturilor, aşa cum a fost elaborată, datorită importanţei pe care o deţine, de către Comunităţile Europene existente, a fost cu greu pusă în aplicare, evoluând însă tot la fel de greu, acest lucru datorându-se, în mare măsură diferenţelor semnificative ale acestui sector în statele membre care aplicau o politică tradiţională proprie, neliberalizată, dar şi extinderilor din anii '80 şi '90, care au adus noi probleme, nu numai dacă ne referim strict la această politică. Aşa cum este prevăzut în Tratatul de la Maastricht şi cel de la Amsterdam, o Piaţă Internă care să fie pe deplin funcţională, trebuie să fie liberalizată, deschisă concurenţei. S-a stabilit astfel că este absolut necesară o Politică Comună a Transporturilor, în sensul eliminării acelor obstacole de natură fiscală ori tehnică, care stăteau în calea liberei concurenţe şi instituirii unor norme care să garanteze eficacitatea şi dezvoltarea continuă a transporturilor comunitare.
Care sunt obiectivele Politicii Comune a Transporturilor?
Politica de Transporturi a UE a fost instituită cu scopul de a pune în aplicare obiectivele stabilite prin Tratatul de la Maastricht şi care conţine norme comune ce sunt aplicabile tuturor statelor membre, aşa cum sunt de exemplu, regulile comune care vizează transportul internaţional, dar care afectează, mai mult sau mai puţin statele membre.
Astfel de norme au fost, în principal, aplicate de către cele 15 state membre, însă o dată cu extinderea spre centrul şi sud-estul Europei, şi mai ales în contextul obiectivelor stabilite prin Strategia de la Lisabona, punerea în aplicare a prevederilor acestei politici a devenit o reală provocare. Mai mult decât atât, s-a stabilit ca prin intermediul acestei politici să se reorganizeze transporturile europene, cu scopul de a institui o conc