-am plictisit de “Branding Romania”. De vreo cinci ani, se tot discuta la simpozioanele si reuniunile oamenilor de marketing despre “brandul de tara”.
Majoritatea discursurilor sunt o serie de lamentatii comice: De ce Romania nu are un brand de tara, adica o identitate care s-o diferentieze de alte tari? De ce nu suntem in stare sa construim patriei noastre o astfel de carte de vizita asa incat niciodata vreun ametit de solist strain sa nu mai strige in concertele de la Bucuresti: “Hello, Budapest!” Corul lamentatiilor a fost
intrerupt la inceputul anului 2005, cand s-a constituit un comitet de lucru ce avea drept obiectiv pregatirea lansarii proiectului “Branding Romania”. Grupul urma sa lucreze “pro bono” cu Agentia pentru Strategii Guvernamentale (ASG), titularul si finantatorul proiectului.
Din acel grup au facut parte cateva “branduri in viata”, Horia-Roman Patapievici, Theodor Stolojan, Mihai Ghyka (pe atunci director de marketing la Interbrew), dar si ziaristi si specialisti in comunicare. Grupul s-a reunit de vreo trei ori, dar niciodata in formula completa.
Dupa demisia lui Valeriu Turcan, presedintele de atunci al ASG, “grupul de branduri” s-a dizolvat, si proiectul parea abandonat. Noua conducere a agentiei a resuscitat ideea in aceasta vara.
Comica a fost situatia in care functionarii ASG au constatat ca, la cererea de oferte pe care au lansat-o pe piata publicitatii pentru a alege un consultant care sa-i ajute sa faca “Brandul Romania”, nu s-a prezentat nicio firma. Probabil ca agentiile specializate de branding sau de publicitate erau in vacanta.
Ciudat este ca ASG nu a dat publicitatii lista firmelor pe care le-a invitat si nici bugetul pe care-l are la dispozitie. Oamenii de publicitate care au vazut cele trei pagini ale “cererii de oferte” si-au pus mainile in cap: “Niste p’afaris