CFR Marfa le ofera unor „petitori” alesi pe spranceana o parte a parcului de vagoane, inainte ca societatea sa fie „maritata” cu totul. Compania de transport pe calea ferata calca astfel pe urmele CEC, care isi vinde activele in timp ce se afla in plin proces de privatizare, compromitand sansele statului de a obtine un pret bun.
Pre-privatizarea CFR Marfa consta in asocierea cu Grupul Feroviar Roman - societate manageriata de doi fosti directori ai CFR Marfa si patronata de indivizi cu cazier. In asociere va intra si Raiffeisen Bank. In urma asocierii, se va infiinta o societate comerciala care va avea ca obiect de activitate inchirierea vagoanelor si a locomotivelor puse la bataie de CFR Marfa.
Procentele de participatie ale celor trei viitori asociati la constituirea capitalului social al noii societati dedicate inchirierii sunt urmatoarele: CFR Marfa 42%, GFR 40%, Raiffeisen 18%.
Aportul CFR Marfa la constituirea capitalului social va fi exclusiv in natura (vagoane si locomotive), in valoare estimata de 50 de milioane de euro, iar GFR si Raiffeisen vor „veni cu bani”, fiecare conform procentului de participare.
Liviu Bobar, directorul liberal al CFR Marfa, explica modul in care s-a ajuns la aceasta formula: „Nu s-a plecat de la premisa ca unul sau altul vrea o anumita cota de participare. Aceasta societate va inchiria vagoane exclusiv in afara tarii. Deci s-a facut un studiu si s-a constatat ca exista un necesar de inchiriere la extern de circa 6.000 de vagoane.
Anul trecut, tot parcul inactiv al CFR Marfa a fost evaluat, de o firma stabilita in urma unei licitatii, la peste 300 de milioane de euro. Parcul inactiv e fluctuant, dar vorbim de circa 24.000 de vagoane si 80 de locomotive.
Noi vom participa la asocierea cu GFR si Raiffeisen cu doar un sfert din parcul inactiv, respectiv cu 6.000 de