Pe o piata dominata de diviziile locale ale marilor producatori internationali de lapte, consumatorii romani prefera produsele traditionale. Companiile se adapteaza.
"Romanii sunt pretentiosi, fideli si prefera produse lactate romanesti", apreciaza Valeriu Steriu, presedintele patronatului din industria laptelui. O arata si oferta de produse a diviziilor romanesti ale multinationalelor producatoare de lapte, care au renuntat la produsele comercializate in tarile emergente si s-au repliat pe produsele traditionale. Desi pretentios, romanul continua sa consume putin. Cam jumatate din media europeana, puncteaza seful patronatului roman al laptelui, in medie 120-150 de litri anual fiecare locuitor. In general, romanii aleg produsele lactate clasice si chiar sunt curiosi sa incerce si un produs nou, insa nu devin consumatori constanti pe alte segmente. Consumul de produse lactate din Romania nu variaza in functie de criteriul regional, insa, asa cum era de asteptat, se pot constata diferente semnificative intre mediul rural si mediul urban. "In mediul rural inca mai functioneaza trocul, astfel ca se pot achizitiona produse lactate la schimb cu alte produse alimentare", apreciaza Steriu.
Lapte si marketing
Produs mai mult sau mai putin traditional, iaurtul de fructe a cunoscut in ultimul an cea mai spectaculoasa evolutie, apreciaza Valeriu Steriu. Astfel, daca pana in 2000 acest produs nu a avut mare succes, dupa aceasta data s-a inregistrat o crestere constanta de 10%-12% in fiecare an, tendinta pastrandu-se pana in prezent. Iaurturile produse in proportie de 95% in fabrica de langa Bucuresti au adus companiei Danone Romania, filiala locala a grupului alimentar francez cu acelasi nume, anul trecut, un profit brut de aproape 10 mil. de euro, in crestere cu 53% fata de 2004. In pofida acestei cresteri sustinute, laptele de consu