Desi ordonanta CNSAS stabileste clar ordinea verificarii demnitarilor si implicit a desecretizarii dosarelor acestora, procesul se face pe sari-te. Asa s-a ajuns ca, de la verificarea bugetarilor de rang inalt, "sa se sara" la preoti si sportivi, fiind pierduti pe traseu sefii serviciilor, judecatorii si sefii Armatei. Scoaterea la lumina a dosarelor de Securitate ce tin de siguranta nationala se face intr-o harababura totala. Desi legea prevede o anumita ordine de verificare a acestora, CSAT a ignorat acest lucru si a facut o desecretizare "pe sarite".
Legea Ticu si Ordonanta de urgenta de modificare a acesteia (16/2006) prevad o ordine clara de verificare a dosarelor fostei Securitati. Astfel, la articolul 3, indice 1, alineatul 5, scrie negru pe alb ca "verificarile se fac in ordinea stabilita la art. 2, respectandu-se procedurile prevazute la art. 15. Se verifica cu prioritate persoanele alese sau numite in demnitati sau functii la nivel national". Inainte de acest alineat, un altul stabileste ca persoanele care au fost alese sau numite in functii or demnitati publice trebuie sa declare pe proprie raspundere daca au colaborat sau nu cu Securitatea, mentionand in mod imperativ si verificarea din oficiu a acestora.
UNDA VERDE PE ALESE. Articolul 2 invocat mai sus prezinta o lista ordonata de la a) la z) a persoanelor care ocupa functii sau demnitati publice, incepand cu presedintele tarii si terminand cu persoanele care detin titlul de revolutionar. In cazul in care dosarele acestora sunt considerate de siguranta nationala, ele pot fi desecretizate, articolul 20, alineatul 8, din Ordonanta CNSAS stabilind prevederi clare in acest sens. Din lunga lista de la art. 2, CSAT a spicuit insa doar cateva categorii de persoane ale caror dosare sa fie declasificate. Prin hotararea emisa la 1 august a.c., Consiliul a decis ca numai cei prevazuti la literele a