Daca ortodocsii sunt iertatori cu preotii lor, deconspirarea clericilor catolici si protestantiar putea produce cutremure in maghiarime
IPS Teodosie si parintele Iustin Marchis, paroh al Bisericii Stavropoleos si duhovnicul iubit al bucurestenilor, isi marturisesc fara regret colaborarea cu Securitatea.
Era un angajament de credinta fata de neam si tara, explica Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie. La spovedanie vor urma si alte inalte fete bisericesti, dosarele Securitatii vor scoate din biserici demonii, in vazul tuturor. Deocamdata insa, Prea Sfiintiile lor nu sunt ingrijorate ca drept-credinciosii se vor intoarce cu manie catre ei.
Cred ca sunt Biserica, posesorii bunului primit in sarcina si ca Biserica ii va apara de responsabilitatile laice. Un alt pacat, fara indoiala, dar cine-i va judeca pe lumea asta? Ierarhii ortodocsi presupun ca nimeni, si calculul s-ar putea dovedi corect.
Ortodocsii au exercitiul iertarii pe care o impart insa discriminatoriu. Daca aproapele e judecat aspru de comunitati pentru slabiciunile sale, preotul beneficiaza intotdeauna de ingaduinta credinciosilor.
Ritualisti, au nevoie de sacerdotiu pentru a le tine randuielile in fata lui Dumnezeu (botezul, sfestania, maslul, liturghia duminicala si de sarbatori), indiferent cine ar fi acesta si ce-ar fi facut. Cazul "Tanacu" este relevant: acuzat de omucidere, ieromonahul a fost aparat si cerut inapoi de comunitate.
Curatenia in Biserica Ortodoxa Romana este, pana la urma, si problema credinciosilor, ori aceasta raportare la relatia dintre lume, preot, biserica si Dumnezeu nu este deloc incurajatoare. Probabil ca o schimbare se va produce si in BOR in urma Dosariadei, dar ca urmare a luptei din interior pentru succesiune, putere si influenta.
Mult mai dramatica ar putea fi insa situatia in Bisericile minoritare, Cato