Nevasta zice, pardon, dezbracă-te şi culcă-te...
Ghiţă Pristanda
Amorul e un lucru foarte mare", ne asigură Topârceanu prin intermediul unui anume Ghiţă Popîndău. Nu numai în viaţa reală, ci şi în cea a personajelor literare. Dacă ar fi să facem inventarul scenelor erotice din literatura românească, o carte nu ar fi de ajuns. Trebuie să ne limităm la cele mai semnificative.
Rebreanu a fost considerat un campion al descrierii actelor erotice produse prin înţelegerea părţilor sau prin violenţă. Personajele sale au dorinţe intense, indiferent de zona lor socială. Brutalitatea culminează cu Răscoala, unde Nadina e violată, ucisă şi violată iar după moarte de "nişte ţărani". Un caz interesant e cel în care intelectualul dilematic Bologa se îndrăgosteşte de ţăranca Ilona şi are cu ea vii raporturi carnale. Erotica personajelor lui Rebreanu e adesea febrilă, delirantă. În Jar o fată părăsită se împuşcă aşezînd revolverul în locul obişnuit al gurii iubitului.
La Camil Petrescu, personajele au, dimpotrivă, lucidităţi aproape nefireşti. Ştefan Gheorghidiu explică fără ruşine unei femei mult mai în vîrstă cum devine cu luciditatea analitică şi în ce fel ea, în loc să inhibe trăirile amoroase, le potenţează. Fred din Patul lui Procust e şi el un observator rece şi critic al Emiliei pe care o frecventează ca pe o prostituată, ba chiar şi a Doamnei T. Pe care o iubeşte. Femeile lui Camil sînt calculate şi ele, dar pentru a dobîndi foloase materiale. Ela îl atrage pe Ştefan la o partidă de sex conjugal în "ultima noapte de dragoste" pînă a nu veni cumva "întîia noapte de război". Ar vrea bani lichizi, nu doar un testament în favoarea ei, avînd în vedere riscurile luptei.
Nae Gheorghidiu o posedă pe Emilia în timp ce Ladima e dincolo de uşă şi sparge porţelanuri. Împrejurarea îl excită supli