Unii spun filosofic ca nu exista sfirsit. Exista numai inceputuri. Zimbim atunci, bucurosi ca un anume ceva la care am tinut din toata inima nu se poate termina. Privim intotdeauna, constant, catre viitor, iar ceea ce e in trecut "apartine trecutului". Se poate spune ca traim relaxat.
In Asia exista o atitudine similara despre sfirsit, desi Japonia a reusit sa stapineasca arta melancoliei poate mai bine decit orice alta societate. Ideea chinezilor despre yin-yang sustine ca totul se roteste incontinuu, ciclic, intunericul devenind lumina, tineretea batrinete, pentru a se intoarce la tinerete din nou, iar moartea viata. "Sfirsit" nu e un cuvint care se poate aplica acestei idei, cum nu e nici "inceput". "Continuare" pare a fi cea mai buna formula de definire a yin-yang, dar ea funtioneaza cel mai bine in societati mai putin liniare si rationale decit a mea.
Timp de cinci ani a rulat in Statele Unite (iar acum in Romania), serialul de mare succes Six Feet Under (Sub Pamint SRL) produs de Allan Ball, regizorul lui American Beauty. Temele sint similare in cele doua productii: o critica a plictisului, superficialitatii, anomiei clasei de mijloc americane. Dar serialul in sine se concentreaza asupra mortii. Personajele principale opereaza un serviciu de pompe funebre, iar premisa fiecarui episod este moartea cuiva (al carui serviciu funerar are loc mai tirziu). Mortile de la care pornesc episoadele sint adeseori morti neasteptate, accidentale: un barbat a carui masina trece peste el dupa ce cade din ea; o curba luata gresit si care sfirseste sub rotile unui camion; un traznet; un drogat care crede ca poate zbura de pe acoperisul unui zgirie-nori. Citeodata mortile sint emotionante: o moarte survenita dupa o lunga lupta cu cancerul sau o batrina de 96 de ani care moare singura acasa.
Regizorul pare sa prefere accidentele ciudate poate si pen