- Diverse - nr. 173 / 4 Septembrie, 2006 TRENURILE, FARA FUM DE TIGARA? Un prim-pas important pentru a avea trenuri fara fum, ecologice, s-a produs prin inlocuirea treptata a locomotivelor cu aburi cu cele actionate de motoare "Diesel". Ulterior, aproape pe nesimtite, au fost separate vagoanele si compartimentele pentru fumatori si nefumatori. Pasul urmator a fost de a interzice fumatul in compartimente si vagoane, acesta desfasurandu-se in hol, respectiv holurile dintre vagoane. Noile restrictii care, prin aplicarea Legii 349/2002 cu imbunatatiri temeinice ulterioare, interzic in totalitate fumatul in trenuri, pare sa fie ultimul pas important spre trenul fara fum. Asa sa fie? In acest sens, am solicitat opinia domnului Vasile Bora, sef Statie Calatori Targu-Mures. - In ceea ce ne priveste, am luat toate masurile impuse de Lege, adica: s-au demontat toate scrumierele din vagoane, iar in gara este amenajat un loc pentru fumat, unde avem la intrare un cos ecologic, prevazut cu scrumiera. La casa de bilete am afisat textul Legii si interdictia fumatului. Cred ca pe parcurs se va reduce fumatul in trenuri si, in mod sigur, vom fi nevoiti sa aplicam amenzi pentru nerespectarea interdictiei, cuprinse intre 150-300 lei RON sau efectuarea, in folosul comunitatii, de munca, timp de 20 de ore. Vom incerca sa disciplinam calatorii, dar stiu ca vom intampina greutati. Ma refer aici la o scapare sub aspectul legii. In ceea ce ne priveste, legislatia ne permite sa legitimam calatorii care incalca legea, sa-i sanctionam. Pe de alta parte, insa, daca cetateanul refuza sa se legitimeze, nu putem nici sa-i intocmim procesul-verbal si nici sa-l retinem. Aici consider ca Politia TF ar trebui, cu prioritate, sa aplice amenzile. Am vazut in strainatate sub ce forma s-a rezolvat problema fumatului. Aproape fara exceptie trenurile au in compunere vagoane restaurant sau bar. Chiar daca f