Din ce in ce mai multe companii romanesti opteaza pentru extinderea afacerii pe orizontala, in sistem de franciza. Numarul marcilor exclusiv autohtone care au ales acest sistem este de circa 50 si provin din domenii variate - atat din sfera serviciilor, cat si din retail, fast-food, textile, produse petroliere, cafenele, servicii imobiliare, financiare sau de resurse umane.
Dintre acestea, unele chiar au rezonanta, iar numele lor si marca in sine sunt sinonime cu succesul pe piata romaneasca - Petrom, Romstal, Jolidon, Kenvelo, Tina R, Cumpana, Turabo Cafe, Pizzeria BellaItalia, Sama Service, Ciufolici. Altele insa, desi nu sunt la fel de cunoscute - Leroy, Cartea Universitara, Sabion, Goldess, City Paintball, Airborne Cafe, Perfect Nails, Say: hello, DonnaM - au acelasi succes si se multiplica mai intai in tara, iar apoi indraznesc sa "muste" si din pietele regionale.
"Pentru ca o afacere autohtona sa se poata dezvolta in franciza trebuie sa parcurga un proces destul de complex: sa puna la punct un concept bine definit, rentabil in una sau mai multe locatii pilot, sa inregistreze brandul si sa isi standardizeze intreaga activitate, astfel incat sa fie usor de preluat de un manager fara experienta in domeniul respectiv. De asemenea, mai este necesar sa puna la punct cu o echipa de experti in domeniul francizei documentatia ce tine de franciza: manuale de franciza, de proceduri, de training si personal, operational etc.", spune Adrian Gheorghe, Managing Director al firmei de consultanta pentru francize THINKBIG.
Unele dintre cele mai extinse retele romanesti de franciza sunt Romstal, care detine aproximativ 150 de companii prin franciza in 4 tari, Rompetrol, Petrom, Mobexpert.
"Francizarea unui concept local este o alternativa viabila si inovativa de extindere a afacerii la nivel national si, de ce nu, la nivel regional sau european, a sistem