IA-TI BUCURESTII, NEAMULE Ceausescu dadea ordine sa se darame fara mila si fara resentimente toate cladirile din zona Teatrului Evreiesc de Stat (TES) din Bucuresti. Ordinele ii erau ascultate,iar zidurile cadeau unul dupa altul, secerate de buldozerele inculturii si ale cenzurii politice.
Cladirea Teatrului Evreiesc s-a aflat in acelasi pericol. Utilajele flamande i-au dat mult timp tarcole, dar a scapat. Pana la urma. Din fericire, Teatrul Evreiesc a supravietuit regimului Ceausescu. De altfel, a fost singurul care a scapat intreg din toata actiunea de daramare a cladirilor evreiesti (sinagogi, case de rugaciuni etc.) si asta pentru ca Ceausescu a trebuit sa tina seama de niste factori externi. Erau in joc interese politice, de imagine, care l-au fortat intr-un fel pe Ceausescu sa sustina trupa de actori a Teatrului Evreiesc. "Ne-a trimis si in America, in speranta ca va primi clauza, ca va face niste relatii cu cei de care avea nevoie. Nu pot sa spun ca dupa aceea am dus-o mai bine decat toate teatrele. Eram tot cenzurati. Exact ca in toate celelalte teatre, au fost spectacole interzise, vizionate, texte verificate. Era un permanent control. In ciuda acestor evenimente, pentru ca avea interese politice externe, ne aproba unele turnee, le sprijinea", spune directorul Teatrului Evreiesc de Stat din Bucuresti, Harry Eliad. In piesele supuse comisiei de cenzura se vorbea despre religie, despre credinta in Dumnezeu si se facea referire la niste nuante politice. "A fost o rezistenta. Teatrul evreiesc si cel romanesc au dus o campanie incredibila de rezistenta in fata inculturii si in fata cenzurii politice."
ANIVERSARE . Anul acesta, TES implineste 130 de ani. Primul teatru profesionist de limba idis din lume a fost fondat la Iasi, de Avram Goldfaden (scriitor si artist), in 1876, iar una din primele cronici cu referire la reprezentatiile lui Goldfaden purta