Astfel se intituleaza cel de-al patrulea volum din seria experimentala coordonata de Ruxandra Cesereanu*, conferentiar la Universitatea din Cluj, poeta buna, prozatoare submediocra si una dintre cele mai credibile cercetatoare ale (post)comunismului romanesc.
Noua carte se asaza firesc in continuarea celorlalte trei piese ale ciclului: Farame, cioburi si aschii dintr-o Curte a Miracolelor (2004), A doua Curte a Miracolelor (2004) si Made in Romania (2005). Atata doar ca tema recentului volum este - precizeaza coordonatoarea - "profilul psiho-social (ori chiar politic) al vietii la bloc inteleasa ca o retea, ca un Net interuman". Asadar, celula citadina ("celula" in sens mai degraba penal decat biologic) cu tot ceea ce implica ea: comportamente, ritualuri, competitii, adoptii si excluderi, mituri si promiscuitati. In rest, reteta compozitionala a proiectului a ramas aceeasi, adica un melanj inedit de "scriere creativa" si hermeneutica a cotidianului, de speculatie debordanta si sondari ale mentalitatilor romanesti, de naratiune autobiografica si eseu sociologic.
Si de aceasta data, atat Ruxandra Cesereanu, cat si "Co." (24 de fosti sau inca studenti clujeni, mai exact: Florin-Stefan Morar, Alin Rus, Radu Toderici, Mihai Pedestru, Alex Goldis, Andreea Iacob, Calin Deac, Mihai Lisei, Alex Virastau, Mihai Gadalean, Anca Hatiegan, Andrei Costina, Bianca Felseghi, Daniel Iftene, Octavian Coman, Anca Giurgiu, Geanina Salagean, Catalin Hiciu, Ada Ivanov, Andreea Amariei, Madalina Furis, Tatiana Onilov, Mihai Rau, Adrian Dohotaru) fac treaba buna. De altfel, volumul convinge tocmai prin aspectul sau eterogen si polifonic, prin diversitatea vocilor care isi dezvolta fiecare propria partitura. Fireste, concluziile se misca de la un anumit punct incolo pe cateva cai batatorite (intre imaginea bruta a blocului-carcera si aceea, oarecum cartaresciana, a blocului ca mic