- Diverse - nr. 177 / 8 Septembrie, 2006 TRADITIILE SI OBICEIURILE ROMANESTI _ MIJLOACE DE FORMARE SI EDUCARE A PRESCOLARILOR Parcurgand lucrarea coordonata de Sorina Sav, TRADITIILE SI OBICEIURILE ROMANESTI _ MIJLOACE DE FORMARE SI EDUCARE A PRESCOLARILOR, ai un sentiment straniu, de a-ti dori sa fii inca o data copil, dar si de-a fi "educator", de fapt, "educatoare" (pentru ca, ne place, nu ne place, vocatie educationala au mai mult femeile decat barbatii si eu inca n-am vazut "educator" la vreo gradinita!). Iti doresti sa redevii copil, pentru a trai experiente pe care nu ti le-au ingaduit anii tai de gradinita, pentru ca, nu, alta era gradinita "pe vremea ta". Nu se poate sa nu vrei sa recuperezi un anotimp al copilariei, macar imaginar! Pe de alta parte, plecand de la oferta pe care autorii lucrarii o fac, simti nevoia sa fii "educator", simti ca poti si tu sa educi, avand un suport logistic bine structurat, inteligent si pragmatic gandit. Oricum, cu un astfel de "manual", orele la gradinita nu pot fi decat "de farmec pline", cum ar spune poetul. Spunand aceste lucruri nu fac decat sa apreciez eforturile colectivului care a realizat lucrarea de fata. Pentru ca educarea si formarea prescolarilor e conceputa si prin valorificarea traditiilor si obiceiurilor romanesti, mai exista un castig al acestei lucrari, acela de document, de inregistrare a unor manifestari din spatiul satului traditional, intr-o varianta cu specific local, in principal Valea Gurghiului. E o veritabila culegere de folclor poetic, facuta cu rigoare si pasiune. Totodata, editarea acestei lucrari pune intr-o lumina favorabila o categorie profesionala care are o misiune decisiva in formarea personalitatii fiecarui individ in parte, pentru ca acest prag educational tine de ceea ce numim, reflex, "cei sapte ani de-acasa". Sintagma ar putea suferi o ajustare si sa devina "cei sapte ani de acasa si d