Exproprierile de terenuri vor fi aplicate imediat după aprobarea studiului de fezabilitate Autorităţile se laudă că au găsit reţeta pentru reducerea perioadei de execuţie a drumurilor româneşti de la şase ani la doi ani şi jumătate. Demararea cu repeziciune a exproprierilor, alături de alegerea unei singure firme care să se ocupe de proiectarea, construirea şi administrarea autostrăzii sunt soluţiile ce urmează să fie aplicate în România. Metoda "3 în 1" în variantă românească se cheamă "design-build-operate" (DBO), în variantă europeană, iar ai noştri au importat-o întocmai.
Autostrada Bucureşti-Braşov este prima rută care se va construi după aceste noi principii, ne-au declarat reprezentanţii Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului (MTCT). Următorul proiect va fi tronsonul Ploieşti-Buzău-Focşani, parte a Coridorului IX rutier paneuropean, după care soluţia va fi aplicată la toate proiectele de infrastructură din ţară, explică reprezentanţii MTCT.
Cum se reduce perioada
"Înainte pierdeam ani întregi din cauză că demaram exproprierea terenurilor abia după realizarea proiectului tehnic, care mai este precedat de alte două etape, şi toate necesită organizarea de licitaţii. Acum, începem exproprierile imediat după realizarea studiului de fezabilitate, adică după a doua etapă, în loc de a treia", ne-a declarat Liviu Dâmboiu, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). El spune că, în felul acesta, se va câştiga timp, iar constructorii vor avea front de lucru fără probleme. "Drumarii nu puteau lucra pentru că noi nu reuşeam să finalizăm cumpărarea terenurilor de la proprietari", mai adaugă Dâmboiu. În plus, în momentul în care se organizează licitaţia pentru proiectul tehnic, firma câştigătoare se va ocupa şi de construirea drumului, precum şi de administrarea lui.