Cea mai mare parte a generatiei de astazi a managerilor de top din Romania nu s-a format pe bancile marilor scoli de management, ci chiar in inima afacerilor, profitand de primele exercitii capitaliste de business. Multinationale intrate pe piata in anii '90 au fost si primele scoli de talente care au livrat cateva generatii intregi de manageri care conduc astazi unele dintre cele mai importante afaceri din Romania.
"Experienta intr-o multinationala este relevanta pentru ca aici se promoveaza talente, iar ideile sunt intotdeauna bine primite. Acest lucru te determina sa fii motivat si sa incerci sa te afirmi. Iar daca vrei sa promovezi, trebuie sa iti asiguri un back-up: adica sa ai cel putin doua sau trei alternative care sa te inlocuiasca in cazul in care ti se propune o avansare", spune Ovidiu Bocaniciu, in prezent general manager H&E Reinert Romania.
Bocaniciu a invatat prima lectie de management in Coca-Cola HBC Romania (pe atunci Coca-Cola Leventis), incepand cu anul 1992. In 1995 a fost detasat ca national sales and marketing manager in Republica Moldova, fiind primul expat roman din Coca-Cola Leventis. "In asemenea locuri si in asemenea situatii se invata multe, de la cum sa conduci o organizatie multiculturala si multinationala la noi metode de distributie si marketing directionat", spune el.
Sergiu Mititelu, in prezent general manager al Hochland Romania, a lucrat in JTI Romania intre 1994 si 1999, adica exact cinci ani de zile. Pozitiile pe care le-a ocupat au evoluat de la merchandiser si agent de vanzari pana la group brand manager. Spune ca datorita faptului ca a trecut prin ambele departamentele, de vanzari si de marketing, a putut sa inteleaga intreg ansamblul comercial al unei companii si, nu in ultimul rand, sa practice ce a invatat pe parcurs. "Mai tarziu, punerea in practica a celor invatate m-a ajutat enorm in momentul in care a