In parodia cu gangsteri a lui Tarantino „Pulp Fiction”, apare spre final un personaj anonim, interpretat de Harvey Keitel. Trimis de mafiotul-sef, sa-i ajute pe Travolta si Samuel Jackson sa se debaraseze de un cadavru, Keitel este cenusiul, „omul care rezolva probleme”.
La oamenii care se prefac, pe multi bani, ca rezolva probleme - pe scurt, consilieri - ma voi referi in analiza care urmeaza.
O tara de marca sau o marca de tara?
Desi termenul, in limba romana, nu este suficient validat, „consilier antreprenorial” pare a se impune, in defavoarea anglo-americanului „consultant”. Voi folosi deci, in continuare, prima varianta.
Bransa „sfatuitorilor cu patalama” este, in Romania, relativ noua, insa incepe sa se afirme si va prinde amploare, odata cu intrarea Romaniei in UE si cu prezenta ei din ce in ce „mai globala”, de unde isi va trage foloasele, dar si ponoasele.
Cateva exemple recente: aflam de proiectul de combatere a gripei aviare, cu un imprumut generos acordat de Banca Mondiala statului roman, de 30 de milioane de euro.
Un virus legitimat de un laborator londonez, sute de mii de oratanii incinerate, nevoia iminenta a unui vaccin si a unui amplu proiect de preventiune medicala insotit de „constientizarea publicului, comunicare si asistenta pentru implementare“. Doar asistenta, nu si implementare. Comertul cu teama de pesta, fie ea aviara, porcina, sau a vacii nebune, functioneaza de minune.
Mai aflam, tot din presa romana, si de „Proiectul Romania”, care se pare ca lipseste. Este vorba de un lifting facial al tarii, adica de cizelarea imaginii Romaniei in strainatate. „Re-branding Romania”, suna o propunere de relansare pe piata internationala a marcii de tara. Cine o propune si pe cate sute de milioane de euro?
„Pana acum, Banca Mondiala a acordat Romaniei imprumuturi