Cum sa omori un om cu masina si sa nu faci inchisoare? Se intampla in Romania, unde stampila “N.U.P” (neinceperea urmaririi penale) se aplica pe majoritatea dosarelor penale care privesc accidentele rutiere grave. Din 1.000 de accidente mortale provocate de cetateni straini pe teritoriul Romaniei, nici un sofer nu a facut nici o zi de puscarie. Afirmatia ii apartine lui Virgil Melnic, presedintele Fundatiei Romane pentru Asistarea Victimelor Accidentelor. Acesta sustine ca majoritatea soferilor care ucid oameni pe soselele din Romania in accidente rutiere scapa nepedepsiti deoarece victimele si rudele acestora nu isi cunosc drepturile.
Virgil Melnic sustine ca in mai toate dosarele penale in care sunt cercetati, soferii care provoaca accidente mortale sau cele cu raniti grav pe drumurile patriei nu sunt arestati, ci achitati sau scosi de sub urmarire penala. Asta deoarece victimele sau rudele acestora nu urmaresc niciodata traseul dosarelor penale si nu isi angajeaza avocati. Pe de alta parte soferii vinovati reusesc, cu ajutorul avocatilor, dar in special cu sprijinul expertilor tehnici, care interpreteaza mecanismul de producere al accidentului, sa-i scoata nevinovati pe cei care iau vieti pe sosele.
“In 90% din cazurile accidentelor grave, invinutii au avocat, insa doar 2% dintre victime apeleaza la consiliere juridica. In timp ce victimele zac prin spitale sau rudele celor ucisi ii conduc spre mormant, in special in cazurile in care invinutii sunt soferi straini, avocatii angajati de firmele straine de asigurari incep sa faca presiuni asupra anchetatorilor, sa perverteasca adevarul. Daca urmariti dosarele pe numele celor care au provocat accidente mortale o sa aveti surpriza sa gasiti un mare N.U.P. pe majoritatea dintre ele”, mai spune presedintele Fundatiei Romane pentru Asistarea Victimelor Accidentelor.
Chiar daca in penal, statul il achita p