Emil Simon, unul dintre cei mai apreciati sefi de orchestra din tara noastra, a absolvit Conservatorul "Gheorghe Dima" din Cluj in 1960. La clasa de compozitie, pe care a urmat-o in paralel cu cea de dirijat, l-a avut ca maestru si indrumator pe Sigismund Toduta. (Radu Constantinescu)
Maestrul Sigismund Toduta, continuatorul lui Antonin Ciolan la directiunea Filarmonicii Transilvania din Cluj, a fost profesorul meu de compozitie si pot sa spun ca am avut privilegiul de a-l cunoaste indeaproape. Impresia pe care ti-o crea era aceea a unui om de o distinctie rara, de o politete desavarsita si care trata fiecare moment al uzantelor cu cea mai mare atentie. Ducea o viata de o rigoare extraordinara, cu ore fixe de repaus si de masa, il vedeai plimbandu-se in aceleasi momente ale zilei, cu pasi vii, prin parcul public. Orele de creatie erau sfinte si in timpul lor nu putea fi deranjat de nimeni, nici macar la telefon.
A fost student la Roma, la Institutul Pontifical pentru Muzica Sacra. Acolo si-a sustinut doctoratul avandu-i ca profesori pe Ildebrando Pizzetti si Alfredo Casella, doua mari nume ale firmamentului muzical al secolului trecut.
Parantezele si divagatiile sale la cursul de forme in cadrul clasei de compozitie erau extraordinare. Analiza Preludiului la opera Tristan si Isolda de R. Wagner a fost un exemplu de perfectiune si de exactitate.
Clasa noastra de compozitie nu era numeroasa; cate 1-2 studenti in fiecare an. Maestrul venea la cursuri cu o punctualitate extraordinara, incat puteai sa-ti potrivesti ceasul dupa aparitia sa. Imi aduc aminte ca o data l-am asteptat pe culoar; domnia-sa a trecut imperturbabil pe langa noi, a intrat in clasa si a inchis sec usa dupa el. Atunci ne-a spus ca studentul isi asteapta profesorul in banca, acesta fiind cel care intra ultimul in sala de curs si inchide usa.
In particular, maestr