Subiectul care a încălzit lumea, anul acesta, la Gala Tînărului Actor "Hop" de la Mangalia (unde, altminteri, a plouat şi a bătut vîntul o zi şi jumătate din patru - ca să nu mai deprim pe nimeni, zic că a fost foarte bine), subiectul, aşadar, care a agitat spiritele şi a dat furnicături, într-un fel sau altul, trupurilor, subiectul care a oferit materie de discuţie colocviului obligatoriu, subiectul, pe scurt, a fost limbajul textelor alese cu predilecţie de către concurenţi. Un limbaj, cum gingaş l-a calificat cineva, "plin de asperităţi". Porcos, l-ar numi, fără fasoane, alţii. Oricum, un limbaj care nu a trecut neobservat, cum se întîmpla de obicei. Pentru lămurirea cititorului, trebuie spus că acest concurs al talentelor recente (absolvenţi din ultimii cinci ani ai diverselor şcoli superioare de învăţămînt teatral), care se desfăşura pe vremuri în "staţiunea tineretului", Costineşti, şi care, în formula actuală, este patronat de UNITER, Ministerul Culturii şi Cultelor şi Primăria Municipiului Mangalia, are două secţiuni - Interpreţi individuali şi Grupuri -, că potenţialii concurenţi din septembrie sînt obligaţi să se supună încă din iulie unei selecţii operate de un juriu de specialişti, că participanţii (selecţionaţi, va să zică) la secţiunea Individual au de trecut, în faţa juriului de premiere, alcătuit tot din specialişti, două probe (una "impusă", constînd în declamarea unui text stabilit de către organizatori, şi una "liberă", cu texte propuse de ei) şi, în fine, că Gala are loc în sala Centrului Cultural (fosta Casă de Cultură) al oraşului, unde poate intra, fără bani, oricine doreşte, de la copiii de grădiniţă la pensionarii de vîrstă. Care, şi unii, şi ceilalţi, chiar intră.
Anul acesta, prin urmare, calul de bătaie al criticilor, directorilor de teatru, universitarilor etc., care s-au aflat în asistenţă şi care au luat parte apoi la colocvi