Managementul care divide. Exista in economia romaneasca domenii in care managerii romani fac jocurile si domenii in care ponderea cea mai ridicata o au expatriatii. Cine merge pe mana managerilor romani? De ce in unele industrii cu traditie, precum tutunul sau berea, expatriatii nu cedeaza inca locul competentelor locale?
De regula, indiferent de industrie, cand o multinationala isi deschide o filiala intr-o noua tara, managementul este incredintat expatriatilor pana in momentul in care organizatia este pusa pe picioare. Miza? Expatii au experienta internationala si cunosc foarte bine cultura organizationala, catalizand talentele locale si sporind potentialul de dezvoltare al acestora. In momentul in care transferul de know-how dinspre managementul expatriat spre cel autohton este complet, parghiile decizionale revin managerilor locali.
"Desi in prezent in Romania inca mai sunt industrii in care managementul majoritar este format din expati (cum ar fi filialele unor banci internationale, lanturile hoteliere internationale), tendinta generala este pentru formarea unui management local solid", este de parere Claudia Iacobuta, PR Manager la Quadrant Amroq Beverages (QAB), companie care produce si distribuie bauturile Pepsi si Prigat pe piata romaneasca.
Aceasta este reteta in marea majoritate a cazurilor. Dar nu toate multinationalele aduc expatriati in momentul in care decid sa intre pe o piata straina. Microsoft Romania a fost infiintata in urma cu 10 ani, avand la acea vreme cinci oameni, toti romani. In prezent, in Microsoft Romania lucreaza 90 de oameni. Niciun expatriat. "Cred ca organizatia a dorit sa fie aproape de clienti si de cerintele lor. Managementul local si-a stabilit inca de la inceput o misiune care avea in vedere aplicarea modelului de business Microsoft la realitatile pietei romanesti. Ne-am dorit in primul rand sa contribuim, ca ro