De ani de zile, oamenii de stiinta trag semnalul de alarma: rezerva de titei a planetei e pe duca. Tinind cont de acest avertisment, cercetatori din intreaga lume au cautat solutii. Si au gasit: uleiul de rapita. Numit si biodiesel sau biocombustibil, uleiul de rapita s-a dovedit a fi un excelent inlocuitor al motorinei. Tehnologia de obtinere este simpla, iar materie prima din belsug. Culmea, produsul final, respectiv ulei de rapita supus suplimentar unui proces chimic, corespunde in totalitate normelor europene privind protectia mediului si poate fi utilizat fara nici o restrictie pe orice motor diesel - camioane, tractoare, combine, automobile etc.
In Braila, uleiul de rapita nerafinat se foloseste din 2003
De citiva ani, mai intii prin Ardeal, apoi prin sud si sud-est, ideea de inlocuire a motorinei clasice, devenita din ce in ce mai scumpa, cu motorina verde a prins si in Romania. In judetul nostru metoda e utilizata din 2003, tractoare care folosesc ulei de rapita in loc de motorina exista in mai multe ferme brailene. Una dintre ele este cea a presedintelui Asociatiei Producatorilor Agricoli APA, Costica Macelaru. In ferma de la Liscoteanca, Macelaru a incercat prima data un amestec cu 20% ulei si 80% motorina, apoi, in citeva luni a ajuns chiar la 100% ulei. De regula, insa, utilizeaza un amestec de 80% ulei si 20% motorina. Metoda a fost pusa in practica pe trei tractoare romanesti U 650, si pe trei combine rusesti marca "Niva". "Pe utilajele performante nu am avut curaj, pentru ca eu am folosit doar ulei de rapita brut, fara a fi supus procesului chimic care ii creste considerabil calitatea. Dar la cit de vechi erau tractoarele mele, nici nu era nevoie de mai mult. Nu am facut nici o modificare in motor", a povestit Macelaru. Uleiul a fost achizitionat de la fabrica "Ulvex" Tandarei.
Bicomb