Deschiderea continua a pietei muncii, in ultimii ani, a dus la diversificarea oportunitatilor de cariera, insa a accentuat deficitul de competente si a provocat cresterea uneori nejustificata a asteptarilor salariale, considera Roxana Rotaru, director de resurse umane al Orange Romania.
"Absolventii sunt din ce in ce mai slab pregatiti si au asteptari mult mai mari. Daca acum cinci ani lucrau pe 100 de dolari si erau fericiti, acum un salariu de 400 de euro este jignitor", spune Rotaru.
Ea adauga ca, pe langa deficitul de talente, nivelul educational din ce in ce mai scazut reprezinta una dintre principalele griji ale angajatorilor activi in prezent pe piata autohtona.
Iar asta se simte foarte bine in cazul Orange, o companie care, potrivit directorului sau de resurse umane, inseamna in prezent peste 2.000 de angajati, dintre care 800 sunt numai tinerii care lucreaza in cadrul diviziei de call-center. Orientarea practica, crede managerul, este poate aspectul cel mai deficitar al sistemului educational, in prezent.
"Din pacate, in Romania nu exista legislatie care sa aduca studentii in organizatii, asa cum se intampla in Franta, spre exemplu, unde tinerii trebuie sa faca sase luni de practica pe an in companii, ceea ce inseamna ca, in momentul absolvirii, au deja o experienta de lucru serioasa", spune Rotaru.
In opinia sa, lipsa orientarii practice a facut ca programele de identificare si dezvoltare a talentelor inca din scoala sa fie unul dintre cele mai folosite instrumente de catre marii angajatori, in incercarea de a amortiza deficitul de competente. Acesta, mentioneaza Rotaru, se simte cel mai puternic atunci cand vine vorba de specialisti.
"Exista intr-adevar o lipsa destul de acuta pe segmentul specialistilor in IT, in marketing sau in vanzari", precizeaza ea.
Cultura organizationala a Orange, considera Rotaru, este una