Piata spatiilor comerciale din Bucuresti a crescut in primul semestru cu circa 55.000 de metri patrati, ajungand la aproape 580.000 de metri patrati, iar chiriile au urcat in medie cu 20%, potrivit consultantilor imobiliari.
In primul semestru, cererea a fost reprezentata aproape in totalitate de extinderea comerciantilor existenti pe piata, iar printre comerciantii activi pe piata s-au remarcat farmaciile si operatorii de telefonie mobila.
Majoritatea spatiilor noi, finalizate in ultimele luni, sunt incluse in prima etapa a proiectului Baneasa, dezvoltat de compania Baneasa Investments, conform CB Richard Ellis. Prima faza a proiectului, denumita Feeria Shopping Center, include unitati Carrefour, Bricostore si Mobexpert, urmand sa fie finalizata in primul trimestru al anului 2007, odata cu deschiderea primului magazin Ikea din Romania.
Ultima etapa a proiectului va consta in constructia unui mall de 65.000 mp, respectiv Baneasa Shopping City, si va fi finalizata in 2008. Analistii imobiliari anticipeaza ca pana la finele anului 2006 vor fi livrate pe piata doar 45.000 mp de spatii comerciale.
Spre comparatie, pentru 2007-2008 sunt propuse insa pentru finalizare proiecte comerciale de mari dimensiuni si se estimeaza ca stocul de spatii comerciale se va dubla in urmatoarele 24 de luni. In urmatorii doi ani mall-urile vor cunoaste cea mai importanta dezvoltare. Aceasta tendinta ascendenta a inceput prin extinderea suprafetei Bucuresti Mall cu inca 18.000 mp, care vor fi finalizati in trimestrul patru al anului 2006.
In primul semestru, piata spatiilor comerciale a fost foarte activa in ceea ce priveste tranzactiile. Prima tranzactie cu un centru comercial incheiata in prima jumatate a anului 2006 a fost achizitia Moldova Mall din Iasi, cu un randament de 9% in euro/an, de catre fondul britanic Equest Balkan.
Ultima tranzactie institu