Marile companii in continua extindere au inceput sa prefere Europa ca destinatie a investitiilor, desi statele emergente au o forta de munca mult mai ieftina.
Cand vine vorba de extinderea peste granita, multinationalele prefera sa investeasca in Europa, in detrimentul Asiei, semn ca pentru ele este mai important sa fie mai aproape de clienti si de furnizori decat prezenta pe o piata cu forta de munca ieftina, conform unui studiu recent, titreaza Financial Times.
Conform sondajului de opinie efectuat de bratul de consultanta al IBM, explozia recenta a externalizarii productiei si a serviciilor pe pietele emergente, cum ar fi China si India, ar putea sa marcheze o scadere de ritm in viitorul apropiat.
In acelasi timp Europa de Vest, cu Marea Britanie si Franta in prim-plan, a marcat anul trecut o revenire vizibila de forma. Statele de aici au atras investitii din ce in ce mai mari in sectoare importante cum este cel de cercetare si dezvoltare, punand astfel presiune pe umerii tarilor in curs de dezvoltare pentru ridicarea nivelului de educatie si pregatire profesionala a fortei de munca locale.
"Revenirea recenta a economiei globale a determinat companiile sa fie mult mai interesate de a fi cat mai aproape de pietele lor, de furnizori si de factorii decizionali ai regiunii, in pofida operatiunilor in zone care ar necesita cheltuieli mai mici", a declarat Roel Spee, directorul departamentului de pozitionare globala in cadrul IBM.
Studiul, sigurul care ia in considerare toate investitiile straine directe anuntate de companii de pe tot globul, evidentiaza revenirea Europei printre cele mai atractive piete, in ciuda cheltuielilor operationale mai ridicate. Conform studiului, in 2005 Europa a atras 39% din totalul investitiilor straine directe, regiunea Asia-Pacific asimiland 31 de procente din cheltuielile de dezvoltare ale diverselor compani