De curind, unul dintre cei mai cunoscuti artisti de gherila, englezul Bansky, a instalat intr-un parc tematic si de distractie din Disneyland, in Statele Unite ale Americii, o sculptura gonflabila imbracata in costumul portocaliu al unui detinut din Guantanamo, incatusata si cu cagula neagra trasa pe fata. Arta in spatiul public redispune atit relatiile dintre artisti si public, cit si pe cele dintre artisti si institutii. La noi, cel mai adesea, arta in spatiul public e asociata cu elementele de arta stradala importate de artisti anonimi sub forma de graffiti-uri, tag-uri, stencils-uri, stickere, uneori sub forma interventiilor cu panouri publicitare ori performance-uri. In Occident, insa, arta in spatiul public accepta o varietate de exprimari artistice, de la operele sculpturale la performance-uri, instalate sau executate in diferite locuri publice, de obicei deschise si cu accesibilitate generala. Semnificatiile si functiile acestui de gen de arta tin cont fie de valorile estetice sau sociale ale unor comunitati, institutii, fie de intentiile ameliorarii ambientale ori de transformarea peisajului urban sau natural, fie de provocarea constiintei publice ori de chestionarea unor presupozitii si conventii ale contextului. Arta in mediul urban (planificarile arhitecturale), practicile specifice sitului, instalatiile publice (sculpturile minimale ori monumentale), interventiile (pe/cu billboard-uri, postere, graffiti, stencils), arta land (aparuta initial in SUA) si arta earth (dezvoltata in Europa), environment-urile (cunoscute ca structuri ambientale), performance-urile (actiunile, happening-urile) pot propune, in anumite cazuri, abordari critice ale spatiului de manifestare a constiintei publice, fie din perspectiva unei constiinte ecologice a teritoriului, fie din punctul de vedere al unei constiinte sociale a sferei publice. Una dintre formele artistice cele mai