Cluj-Napoca pune umărul, în perioada 6-7 octombrie, la asaltul muzicii metal din România anului 2006, cu un set de trei trupe ale căror cariere tatonează marginea prăpastiei: finlandezii Catamenia, goticii resuscitaţi Crematory şi shock-rockerii americani W.A.S.P.
Evenimentul pune Clujul pe harta focarelor muzicii metal şi constituie un important item de CV pentru ambiţioşii organizatori de la Promusic. Festivalul Maximum Rock (şi revista al cărei nume îl poartă) se fixează în conştiinţa colectivă prin ediţia a V-a, contribuind la descentralizarea mişcării de gen în România şi reuşind, iată, să se deschidă internaţional. Capul de afiş este, în funcţie de categoria de vîrstă din care privim lucrurile, Crematory (pentru generaţia nouăzecistă) sau W.A.S.P. (pentru generaţia optzecistă). Printre calităţile nemţilor de la Crematory se numără faptul că poartă un nume terminat în Y (element de brand în preajma anului 1990) şi sînt capabili să îşi cînte piesele de la coadă la cap. Grupul s-a bucurat de un suport important în presa rock autohtonă, care i-a transformat dintr-o trupă de mijloc de clasament în Europa, într-una care trezeşte aşteptări şi nostalgii, la noi. De cealaltă parte, W.A.S.P. activează sub semnul extravaganţei şi este trupa de impact a festivalului, imaginea lor fiind legată de vedeta Blackie Lawless şi spectacolele cu hălci de carne catapultate peste public, ori tinere torturate cu elemente de butaforie.
Dacă tinerii blackeri de la Catamenia vin la Cluj să îşi termine concertul prematur încheiat la prima lor vizită (2005, Cantina Observatorului, tot la Cluj, motivul oficial al interrupt-usului - infecţie în gît din cauza diferenţei de temperatură Finlanda-Cluj), iar Crematory speră să prindă o felie din tortul succesului metalului gotic la publicul român, saturat în ultimul an cu o listă lungă de trupe relevante, în cazul celor de la W.