Cand vine vorba de marci recunoscute, romanii aleg cu usurinta BCR, Gerovital, Sensiblu, Dorna, Murfatlar, Mobexpert, Arctic, Dacia, Borsec, Ursus, Flamingo si Petrom. Arctic este considerata marca romaneasca numarul 1, avand drept criteriu de selectie evolutia marcii in timp, iar Sensiblu si Mobexpert au parte de succes in lipsa unor concurenti la fel de puternici pe piata, se arata intr-un recent studiu realizat de Superbrands, pe baza a 2000 de branduri consacrate de pe piata romaneasca, care au fost votate si ulterior validate de companie. Marcile autohtone au ajuns sa concureze cu cele occidentale, in urma schimbarilor atat in strategiile de marketing, cat si in felul in care romanii accepta ideea de brand national, fiind dispusi sa acorde marcilor autohtone sanse egale cu ale celor din strainatate.
In preferintele conationalilor nostri, 30% dintre marcile care domina piata interna sunt locale, iar, dintre acestea, peste jumatate au aparut dupa 1990. Exceptand domeniile, printre putinele diferente dintre marcile selectate de respondenti se numara varsta pe care o au marcile respective, unele fiind cunoscute din perioada de dinainte de 1989, in timp ce altele au doar cateva luni. Varsta brandurilor nu-si spune cuvantul, iar ambele categorii sunt la fel de active, comunica, isi schimba des ambalajul, se mentin umar la umar cu mai marii concurenti occidentali si tintesc primul loc in preferintele clientilor. Multe dintre marcile romanesti care ne-au incantat copilaria se bucura acum de un face-lift agresiv si incearca sa intre din nou in gratiile publicului prin schimbarea imaginii. Printre cele mai bune exemple se numara ciocolata Rom, pentru care strategia de marketing a folosit ca reclama tocmai mostenirea comunista, si Dacia, a carei varianta imbunatatita este prezentata drept Logan.
Cladirea unei marci puternice este o provocare, avand in vedere ca