La Teatrul National „Marin Sorescu“ din Craiova, marti 26 septembrie, s-a jucat spectacolul „Caderea“, de Albert Camus, in traducerea, adaptarea si interpretarea lui Nicu Nitai. Criticile au ales „Caderea“ ca un spectacol ce trebuie jucat la nesfârsit. „Caderea“ este un spectacol de exceptie, dar mai ales un eveniment impresionant, unul dintre spectacolele perfecte din ultimii ani. Textul este genial, iar interpretarea pe masura textului. Nitai, om de teatru idealist si serios, a adaptat opera lui Camus cu o modestie demna de toata lauda. Nitai are o prezenta scenica admirabila si este foarte simpatic. Spectacolul lui inspira respect pentru ca el insusi exprima un profund respect fata de autor si de spectator. „Caderea“, una din cele mai importante opere ale secolului XX, ne prezinta un portret fidel si necrutator al omului modern, adept declarat al progresului, culturii si libertatii care de fapt a devenit un martor mut si colaborator de ocazie al opresiunii, al ignorantei si al sclaviei. Eroul sau antieroul, Jean Baptiste Clamence, fost avocat al „nobilelor cauze“ la Paris, isi petrece zilele si mai ales noptile intr-un bar rau famat din Amsterdam, unde si-a ales rolul de „judecator penitent“. Din aceasta postura dirijeaza fara concesii propriul lui proces, dezvaluind nemilos laturi degradante ale caracterului sau. Dar, pe nesimtite, portretul lui devine oglinda noastra si, in cele din urma, se pune intrebarea daca J.B. Clamence a condus procesul lui personal sau procesul intregii societati civilizate. Atitudinile existentiale ale lui Camus se regasesc inclusiv in piesele sale de teatru Literatii stiu ca opera lui Albert Camus cuprinde romane, povestiri, piese de teatru si eseuri, ilustrând in ansamblu raportul dintre solitar si solidar in umanitate sau - cum nota biograful sau, Roger Grenier - „soarele si umbra unui suflet mediteranean“. Volumele de povestiri „Rev