Evolutia industriei auto din Romania a fost strans legata in ultimii 40 de ani de masinile frantuzesti.
Trei sferturi dintre cele peste trei milioane de autoturisme inregistrate in Romania sunt in prezent Dacia, Oltcit, Renault, Peugeot sau Citroen, adica masini frantuzesti sau de inspiratie franceza. Atat Dacia Berlina, cea mai bine vanduta masina din istoria pietei auto cu aproximativ 2 milioane de unitati in peste 35 de ani, cat si Oltcit, au avut la baza modele Renault si Citroen.
Cu toate acestea, unele parteneriate cu francezii s-au incheiat mai mult sau mai putin amiabil, si anul 1989 a prins industria locala cu doi producatori de masini aflati in acuta lipsa de inspiratie.
Daca fosta fabrica Oltcit de la Craiova a fost cumparata de coreenii de la Daewoo in prima jumatate a anilor '90, Renault a avut nevoie de mai multi ani de discutii si in urma unui pachet important de facilitati a achizitionat fabrica de la Pitesti in septembrie 1999.
Renault vedea locatia de la Pitesti ca unul dintre elementele cheie pentru realizarea unui vis al presedintelui companiei, Louis Schweitzer, masina de 5.000 de euro pe care urma sa o vanda in tarile emergente.
In aceste conditii, producatorul local Dacia a trecut printr-o ampla perioada de restructurare in urma careia si-a redus la aproape jumatate personalul. In paralel, investitiile Renault au trecut rand pe rand de pragul de 200 de milioane de dolari asumat prin contractul de privatizare, urmand sa depaseasca un miliard de euro in perioada urmatoare, avand in vedere ultimele proiecte anuntate de Renault.
Devenita cea mai importanta investitie din industria auto, platforma Dacia a inceput sa aiba si rezultate pe masura investitiilor, Dacia anuntand anul trecut afaceri de 1,2 miliarde de euro.
In plus, producatorul local a realizat un profit de 57 de milioane de euro, fiin