Eveniment cultural fara precedent in Romania: cu ocazia Sommet-ului Francofoniei, prestigioasa trupa a Teatrului "La Huchette" din Paris a sustinut pe scena Teatrului Odeon din Capitala trei reprezentatii cu spectacolul "Cantareata cheala", de Eug"ne Ionesco. Trei din cele peste 15.000 de pana acumâ¦
O lectie de teatru adevarat, un text mai actual ca oricand, o bucurie oferita de francezi publicului roman. O legenda vie a teatrului parizian, regizorul Nicolas Bataille, acelasi care a pus in scena pentru prima data in anii â50 piesa lui Ionesco. Putini stiu ca la actualul titlu Ionesco s-a hotarat dintr-o intamplare (daca si credem ca-ntamplare exista). Piesa se numea initial "Engleza fara profesor" si a fost catalogata drept "imposibil de jucat".
DE-A RASUâ PLANSUâ. Poate unii nu gusta teatrul absurdului, poate altii prefera texte clasice sau postmoderniste. Poate cineva i-a etichetat pe creatorii acestui gen de teatru drept impostori care scriu altceva doar de dragul de-a fi perceputi "altfel".
Vazand din nou "Cantareata cheala", dar prima data in interpretarea acestei prestigioase trupe de teatru, am avut revelatia genialitatii lui Ionesco. Un text mai actual ca oricand, cu personaje care se trezesc vorbind, desi nimeni nu le-a cerut-o sau care raspund fara noima la intrebari care clameaza raspunsuri precise, avizate. De la politicianul supraponderal de la inceputul anilor â90, care se arata indignat ca nu-i in regula ca apa sa contina doi atomi de hidrogen si doar unul de oxigen, pana la spectacolul (auto) strazii, unde auzi dialoguri (?) gen: "De ce or fi pus astia restrictie de viteza?", "Pai asta-i drumul spre Ploiesti!", toate converg intr-un singur punct: teatrul frantuzesc al lui Eug"ne Ionesco, izvorat dintr-un haz de necaz pur romanesc.
ISTORIE
"Multumesc Cerului ca avem ocazia sa-i gazduim aici, la Odeon, pe acesti