Operatiunile de vanzare-cumparare sau de fuziune reprezinta unul dintre indicatorii cei mai importanti care sugereaza valoarea unei companii, a unei industrii sau chiar a unei economii. In ultimi ani au fost vandute companii romanesti in valoare de miliarde bune de euro, cele mai multe fiind achizitionate de straini.
Activitatea intensa si cresterea valorica a privatizarilor sunt trasaturile comune care caracterizeaza fuziunile si achizitiile din Romania ultimilor ani.
Romania ocupa una din pozitiile fruntase pe piata regionala de fuziuni si achizitii din punct de vedere al ritmului de crestere al numarului si a valorii totale estimate a tranzactiilor. Numarul tranzactiilor aproape s-a triplat anul trecut in comparatie cu 2004, iar valoarea totala estimata a pietei a atins suma totala de 5,8 miliarde dolari. Cresterea numarului tranzactiilor (117) a fost insotita si de cresterea valorii medii estimate atingand 65 milioane dolari fiind astfel un indicator al sporirii capitalizarii companiilor.
Istoria achizitiilor si fuziunilor e plina de esecuri rasunatoare pe plan international, iar unele studii cifreaza rata de succes la 50-60%.
Insa cum au evoluat in primele doua treimi ale anului tranzactiile initiate de investitorii straini pe piata romaneasca? Cum s-a manifestat interesul pentru investitii in Romania din partea cumparatorilor din Statele Unite ori din tarile Uniunii Europene in primele opt luni ale anului in curs?
Asigurarile au dat tonul la tranzactii
Gheata a fost sparta la inceputul anului de grupul american Aon, al doilea mare jucator de pe piata de brokeraj in asigurari din lume, care a cumparat compania KaRo, al doilea mare player de brokeraj de pe piata romaneasca.
Luna ianuarie a fost caracterizata printr-o apatie generala, detasandu-se categoric momentul in care cel mai important jucator de pe piata de outdo