Americanii vor avea acces, ca si pana acum, la bazele de date ale companiilor aeriene europene, insa doar pe baza de cerere. Uniunea Europeana si Statele Unite au pus capat, ieri, disputei legate de transferul de date personale ale pasagerilor avioanelor care calatoresc spre America, disputa care ameninta sa perturbe grav traficul aerian transatlantic.
Dupa noua ore de negocieri prin videoconferinta, europenii au convenit sa permita accesul americanilor la bazele de date ale companiilor aeriene de pe continent, insa nu automat, ci pe baza de cerere.
Daca pana acum, in urma unui acord informal incheiat in numele luptei antiteroriste, agentiile americane gen FBI, CIA, NSA puteau accesa automat bazele de date ale companiilor aeriene din Europa, afland numele, adresa, numarul de telefon si numarul cartilor de credit ale pasagerilor, acum aceste informatii le stau la dispozitie, insa numai dupa ce formuleaza o cerere in care isi justifica
interesul.Procedeul exact al transferului de date urmeaza sa fie stabilit ulterior. Important este ca acordul de ieri - care pune capat unui impas la care s-a ajuns in luna mai, dupa ce Curtea Europeana de Justitie a declarat ilegala procedura care incalca dreptul cetatenilor europeni la viata privata - solutioneaza in sfarsit dilema in care erau puse companiile aeriene.
Daca ar fi colaborat cu autoritatile americane, dezvaluindu-le datele pasagerilor, acestea ar fi putut fi date in judecata pe tot teritoriul Uniunii Europene si ar fi fost pasibile de amenzi serioase.
Daca ar fi refuzat colaborarea, ar fi fost supuse la tot felul de sanctiuni in America, mergand de la amenzi de circa 6.000 de dolari pentru fiecare pasager pana la interdictia de aterizare in Statele Unite.
Pentru pasageri, lipsa de cooperare a companiilor aeriene cu autoritatile americane ar fi insemna