Lipsa de comunicare directa duce la degradarea relatiilor de munca si la scaderea productivitatii. Comportamentul aparent inofensiv al colegilor poate cauza prejudicii insemnate relatiilor de munca si productivitatii la nivelul companiilor cu locatii multiple, conform rezultatelor publicate recent in cadrul unui studiu comandat de Cisco Systems si citat de Rompres.
Cercetatorii au constatat ca bazarea excesiva pe e-mail, lipsa de raspuns la mesaje si utilizarea unor modalitati neadecvate de comunicare pot afecta increderea in capacitatile colegilor de munca si pot stinjeni evolutia proiectelor esentiale.
Frecvent, atunci cind echipele virtuale neglijeaza necesitatea de a socializa, de a realiza contacte vizuale si de a actualiza profilurile de comunicare, increderea reciproca se fragilizeaza si poate disparea cu usurinta, conducind la aparitia conflictelor si la compromiterea relatiilor de colaborare.
Conversatii la o cafea virtuala
Studiul Cisco, intitulat „The Psychology of Effective Business Communications in Geographically Dispersed Teams“ (Psihologia comunicarii eficiente in afaceri la nivelul echipelor dispersate geografic), efectuat de specialistii in psihologie ocupationala de la firma Pearn Kandola, examineaza fenomenele de erodare a increderii care afecteaza numeroase echipe ce comunica virtual.
Comparind avantajele si dezavantajele comunicarii bazate pe computer in comparatie cu interactiunile personale directe, raportul identifica noi reguli de comunicare ce pot ajuta echipele virtuale sa conlucreze cu succes.
„Practicile de excelenta“ in comunicarea virtuala recomandate in raport includ stabilirea de conventii privind timpul de raspuns si stabilirea de reguli pentru selectarea mediilor si a frecventei comunicarii - mai ales in cazul echipelor cu structura multiculturala.
In