Doua statui inalte de vreun metru, care-i arata pe Ceausesti in pozitii de regi egipteni, domina sala "Epoca de Aur" a Memorialului durerii de la Sighet. Gusturile oficiale ale vremii erau dictate de doi detinatori ai titlului de "Doctor Honoris Causa" cu serioase probleme la capitolul "liceu". "Epoca de Aur", cu odele ei aduse mult iubitului conducator, cu tablourile infatisand-o pe Elena Ceausescu plutind printre nori si imensele desfasurari de forte de pe stadioane, a stat in intregime sub semnul prostului gust.
O caseta de lemn, care atunci cand i se deschideau usitele dadea la iveala bustul din marmura al lui Ceausescu, iar dintr-un casetofon ascuns se revarsa discursul de la vreo plenara. Vitralii ce luminate faceau sa apara figura aceluiasi; vaze omagiale cu acelasi portret, tapiserii in care Ceausescu dadea mana cu Stefan cel Mare. Un covor primit din Botswana, indoit in partea de jos, pentru a ascunde numele monedei tarii respective, adica "pula". Toate acestea faceau parte din exponatele imposibil de ratat de catre grupurile de pionieri sau de turisti straini care ajungeau la Muzeul National de Istorie din Bucuresti.
PIRAMIDA OMAGIALA.Am incercat sa vedem cadourile pe care Ceausescu le primise de la comitetele judetene de partid, dar si din tarile prin care umblase, insa acum ele se afla bine impachetate, asteptand cuminti in subsolurile muzeului ziua in care cercetatorii le vor face sa vorbeasca dintr-o noua perspectiva. Totusi, cateva dintre aceste obiecte pot fi vazute la Sighet, la Memorialul Durerii, muzeu initiat de Ana Blandiana. Poeta isi aminteste epifania numelui salii "Comunismul kitsch": "Ideea de a face o sala din perioada cultului lui Ceausescu era obligatorie. Lucrand la ea, ne-am dat seama ca trasatura caracteristica a acestei perioade era chiar kitschul. Am descoperit efectiv notiunea de comunism-kitsch". Obiectul care a im