Transparency International (TI) Romania a analizat in perioada iulie 2006-septembrie 2006 un numar de aproximativ 100 de sesizari trimise de cetateni Centrului de Resurse Anticoruptie in Justitie, in care au fost prezentate diferite probleme pe care acestia le-au si intalnit in justitie. Analiza cazurilor s-a facut exclusiv din punctul de vedere al respectarii procedurilor si a obligatiilor profesionale de catre magistrati, si nu cu referire la fondul cauzei.
Potrivit comunicatului remis de TI, s-a observat ca neincrederea cetatenilor in sistemul judiciar este determinata de cele mai multe ori de greutatea cu care se solutioneaza cererile de judecata, indiferent daca acestea sunt circumscrise dreptului civil, penal, comercial sau administrativ. Cetatenii caracterizeaza in continuare sistemul judiciar romanesc ca fiind unul incet, cu toate ca s-a constatat, in cazul anumitor instante, o imbunatatire a organizarii in realizarea actului de justitie.
Lipsa de transparenta este un alt fapt reclamat de asistatii Centrului, in special in materie penala. In cateva cazuri, cetatenii s-au plans de faptul ca persoane care lucreaza in cadrul instantelor de judecata, magistrati sau personal auxiliar, refuza sa stea de vorba, sa dea informatii sau sa primeasca cereri, chiar daca aceasta activitate ar intra in atributiile lor de serviciu. Aceste aspecte au fost reliefate si in Raportul de activitate al Inspectiei Judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii, privitor la perioada 2005–2006, raport care a constatat deficiente privitoare la inregistrarea si circuitul lucrarilor in activitatea unor parchete.
Magistratii nu solutioneaza cazurile in scopul aflarii adevarului
O alta problema reclamata este legata de neexercitarea de catre judecatori si procurori a obligatiei de a avea un rol activ in aflarea adevarului, in ciuda faptului ca judec