Schimburile comerciale intre tarile membre ale Uniunii Europene sunt de trei ori mai mici decat cele intre statele ce formeaza SUA, afirma un studiu realizat de think-tank-ul economic Bruegel, ce isi are sediul la Bruxelles. Juan Delgado, autorul documentului intitulat "Preferinta pentru produse si investitii domestice, putin afectata de Piata Unica", arata ca europenii gandesc "domestic" atunci cand vine vorba de cumparaturi, de investitii sau de locul de munca. Fapt care, afirma Delgado, poate insemna un esec al Pietei Unice, in ciuda a 20 de ani de eforturi de daramare a barierelor din cadrul blocului comunitar.
"Preferinta domestica" domina consumul, investitiile si piata muncii
Studiul arata ca cetatenii "Vechii Uniuni" de 15 membri isi dau 86% din bani pe produse din tara lor, in conditiile in care, pentru ca Piata Unica sa fie considerata functionala, ei ar trebui sa cheltuiasca doar jumatate din bani pe produse domestice. Mai mult, 10% din produsele cumparate de ei provin din restul tarilor din cadrul UE si doar 4 procente din tari terte.
Europenii privesc putin mai mult peste granita cand vine vorba de investitii, ei punand 18% din bani in alte tari membre, in timp ce acasa investesc 65% din bani.
"Preferinta domestica" devine extrem de evidenta atunci cand vine vorba de piata muncii: doar 2 procente dintre europene muncesc in alta tara UE.
In cadrul intregii Uniuni Europene - inclusiv ultimele 10 venite in 2004 - aceasta tendinta este, totusi, putin mai scazuta decat in cazul primelor 15.
"Preferinta domestica" in consum este mai putin evidenta in tarile situate in "inima" Vechii Europe, precum Olanda, Belgia, Austria si Germania, si este mult mai pronuntata catre periferie, in state cum sunt Grecia, Italia, Spania si tarile nordice.
In ceea ce priveste nou-venitele in Bloc, Cehia si Polonia au dovedit