Ucraina - fragmente dintr-o tara vecina care nu ne insoteste in Europa.
In acea dimineata, Gara de Nord adapostea Orient Expresul. Din cauza unei intarzieri, o parte dintre pasagerii care se pregateau sa ia trenul spre Ucraina au nimerit din greseala in preajma vagoanelor luxoase ce traversasera toata Europa in drumul spre Istanbul, spre Orient. Pasagerii modesti, cu bagaje multe si cu sperante putine de viata prospera, gresisera grav peronul.
Apoi, cu o ora intarziere, sosea, greoi, si acel tren verde, cu placute scrise in slava, care-si incepe urcusul spre Moscova tocmai din Sofia. Trenul europenilor second-hand, ingaduiti sub numele de europeni doar din ratiuni geografice.
Nu exista nicio indoiala ca Orient Expresul venea din istorie. Insa despre Internationalul de Moscova aveam sa aflu, dupa 27 de ore de calatorie pana la Kiev, ca tot in istorie se duce. Totul cu doar 300 de lei noi, dus-intors.
Din spatele acelor litere confuze pentru un ignorant al limbii ruse, scrise pe geam si pe un mic orar cu statiile de pe traseu, descoperi la relanti cum destinatia acestui tren este un nou Orient plin de contraste si dezamagiri succesive.
El trece, odata ce s-a pornit din Vicsani - de la frontiera Romaniei cu Ucraina - peste o Cortina de Fier nou-nouta. Din ianuarie viitor, s-a hotarat pe hartie, aici va fi locul unde se sfarseste Europa.
In Internationalul de Moscova se fumeaza
Pana la granita de nord a Romaniei, internationalul de Moscova n-are nicio poveste. Poate doar detaliul ca se supune altor reguli decat cele importate de noi din Vest.
Cu toate ca circula pe teritoriul romanesc, in vagoanele rusesti construite in fosta Germanie de Est inca se fumeaza, iar scrumul e "varsat" intr-o cutie metalica, imbacsita, la capat de culoar. In vagonul de Kiev calatorii sunt putini, doar c